Blog

Komplex tanóráim 1.

Kerek utca, kicsi ház…
Komplex magyar nyelv és irodalom, rajz és ének-zene tanóra az általános iskola 4. osztályában.
A Kerek utca, kicsi ház kezdetű dal tanítói bemutatása.
Kerek utca kicsi ház
sálálálálá
Benne rózsám mit csinálsz
sálálálálá
Csinosítom magamat
sálálálálá
Várom a galambomat
sálálálálá
Kerek alma falapi
sálálálálá
Szeret engem valaki
sálálálálá
De nem mondom meg hogy ki
sálálálálá
Titok az a valaki
sálálálálá
A tanítói bemutatást követően megtanultuk a dalt.
( A dalt CD-ről is meg lehet hallgatni/tanulni http://webshop.hangveto.hu/product/1371/szerelemcsutortok-dobszerda )
A daltanulás után a szöveg másolása következett, mely az íráskészséget fejleszti, valamint segít a szöveg megtanulásában.

A másolást a dal illusztrálása követte, mely során a gyermekek különböző technikákkal díszíthették a füzetbe másolt dalt.

Máris három óra keveredett, s közben egy magyar népdalt tanítottam, tehát a néphagyomány is teljes mértékben jelen van ezen a tanórán is.
A következő képeken az óra további része látható.
Azokban a hetekben a nyelvtan órákon a szófajokkal foglalkoztunk, így ezen az órán kitűnően lehetett alkalmazni az addig tanultakat, valamint felmérhettem, kinek milyen hiányosságai vannak, esetleg miben szorul segítségre a számonkérés előtt.
A dal leírása után ki kellett keresni előbb a főneveket, és az igéket. A csoportosítást egy almába és egy házikóba kellett beírni, ezzel is visszautaltam a dalra, melyet a gyerekek egy feladatlapon megkaptak.

A következő feladatuk a szófajok csoportosítása volt szókártyák segítségével. A szókártyákat párok kapták és a pároknak minél több meghatározást kellett mondaniuk az adott szóról, csak azután illeszthették a megfelelő oszlopba.

Mivel tulajdonképpen folyamatosan játszottunk a szavakkal, énekeltünk rajzoltunk és rengeteg dolgot fejlesztettünk ezt egy komplex órának nevezhetjük.
A gyakorló órán felelevenítettük a szófajokról tanultakat, valamint megfelelően alkalmaztuk, csoportosítottuk őket.
Hagyományt őriztünk, hiszen a gyerekek megtanultak egy gyönyörű moldvai népdalt, amit egész nap dudorásztak.

 

 

 

Használati utasítás (elsős ) tanító nénihez

  Hamarosan elkezdődik a tanév. A gyerekeknek és a szülőknek a legnehezebb az évkezdés, ezt nem vitatom. Ilyenkor rengeteg cikk jelenik meg a témában, fontos gondolatokkal, célokkal, tanácsokkal, ami a segítségükre lehet.
Én a tanító nénikhez adnék egy kis segítséget, de csak annak aki jó szívvel elfogadja és érti a viccet is.
 
  1. A tanító néni szívét-lelkét (családi életét, krepp-papírjait, otthoni dekorációját stb.)beleadja az évkezdésbe. Ha olykor nem kedvünkre való, gondoljunk erre.
  2. Az első szülői értekezlet nem miatta ilyen hosszú, ő is nagyon fáradt, de ezen muszáj túl lenni. Néha mosolyogjunk rá, hogy érezze a törődést.
  3. Év elején elképesztő mennyiségű információ kering az agyában, tehát ha bután néz rád egy percig, az azért van, mert adatot dolgoz fel éppen. (Én két percig szoktam így nézni, de nekem van némi figyelemzavarom. ) Ilyenkor is mosolyogjunk rá. Lehet, hogy nem segít, de ártani biztosan nem fog.
  4. Mindent írjunk le! Ez nagyon fontos, így minden félreértés elkerülhető, és biztosan megmarad…lásd 3. pont. Tudom, hogy feleslegesnek érezzük sokszor, de nagyon megkönnyíti a munkáját, hálás lesz érte. Az üzenő átadása közben mosolyogjunk, mert az mindenkinek jó.
  5. Az összes felmerülő problémát vele beszéljük meg először. Ha ezt tudjuk, akkor a másik nagyon fontos dolog a megfelelő idő kiválasztása. Tudom és megértem, hogy mindenkinek a saját gyermeke a legfontosabb, de a tanító néninek mind a 27-32 fontos, és ők többnyire egyszerre beszélnek hozzá. Tehát sem a reggeli zsivaj, sem a szünetek nem alkalmasak fontos mondatokra. Mosolyogjunk rá, és kérjünk időpontot. Ha ez nem működik, akkor mosolyogjunk rá és rohanjuk le. Ő akarta
  6. Bízzunk a tanító néni szakértelmében. Napjainkban mindenki ért a pedagógiához. Ez talán igaz is lehet, mert az interneten mindent megtalálunk hozzá. Azonban nem szabad megfeledkezzünk arról, hogy 30 gyerekkel egészen más minden. Legyünk türelmesek, ne támadjuk rögtön, mert nem biztos, hogy minden háttérinformációt ismerünk az adott helyzetben. Sajnos vannak szörnyű esetek, rossz tanári reakciók, amire nincs mentség. Az ilyen esetben lépni kell, de próbáljunk meg első körben partnerek lenni. És mosolyogjunk.
  7. Bízzunk a tanítónkban. Őt választottuk, ő tölti a legtöbb időt a gyermekünkkel. Látja ha vidám, ha álmos vagy szomorú. Sokszor hamarabb észrevesz dolgokat, mint mi szülők. Ez a legnehezebb része a dolognak, mert előfordulhat, hogy olyan dolgot is észrevesz, ami nem esik jól, de amit mond az nagyon fontos, és a gyermek érdekeit szolgálja, ami nekünk a világon a legfontosabb. Fontos tudni, hogy alsó tagozatban nagyon sok dolog fejleszthető, és semmiképpen nem tesz rosszat a gyermekünknek, ha fejlszetésre jár. Milyen jó lett volna az én gyermekkoromban is ilyesmi, mert szerintem én rettenetesen figyelemzavaros voltam. Kevesebbet kellet volna kínlódnom a tanulással. Merjünk kérdezni, utánajárni. A tanító nénik szeretettel próbálnak közeledni, fogadjuk el. A kölcsönös bizalom sok mindenen átsegít, és a gyermek is biztonságban érzi magát ettől. Sokszor csak ettől a bizalmi helyzettől is megnyugszik, érdemes megpróbálni. Mosolyogjunk egymásra, mert megnyugtat.
A mai rohanó világban nincs időnk magunkra, gyermekeinkre, egymásra. Álljunk meg egy pillanatra és figyeljünk. Ha látjuk, hogy a gyerekünk elmosolyodik, ha meglátja a tanító nénit, és ő visszamosolyog rá, akkor biztosan jó helyen van, akkor is, ha ez az ember néha szétszórt, szeleburdi, esetleg szigorúbb, vagy olyan határokat tart,amit mi soknak érzünk. Ő is ember, bár néha ő sem érzi úgy. :)Rámosolyog a gyermekünkre, megsimítja a fejét, szereti. Ez a lényeg.
Mosolyogjunk egymásra. Ez valóban sokat tud segíteni.
Szeretettel, Sára néni

Első osztály, első szerelem

465491_410746608952290_1691376970_o      Őszintén szólva kedvelem azt a Facebook funkciót, ami időről időre emlékeket hoz fel. Ma reggel ez a kép jött szembe velem és egész nap az eszemben volt. Ugyan csak tizenvalahány éve tanítok, mégis nosztalgikus érzés fog el, amikor az első kis osztálykámra gondolok. Főleg, hogy látom milyen nagyok, szépek és tehetségesek. Az idő múlását nem is érzem. Simán elröppent ez a pár év. Emlékszem mennyire izgultam az első találkozáskor. Az első szülői…Jó ég, nem is tudom azok után hogy is merték hozzám iratni a gyereküket szegény szülők. Szerintem egy épkézláb mondatot sem sikerült megfogalmaznom.

Aztán ott volt az a nagyon nehéz első év. Több okból sem volt könnyű a dolgunk sajnos, de mindennek ellenére csodás kis csapat lett belőlünk. Kezdő tanítóként sokszor szembesültem azzal a ténnyel, hogy teljesen mindegy milyen eredményket tesznek a diákjaid az asztalra, te csak kezdő vagy. Majd ha már 20 éve tanítasz, na majd akkor! Mi voltunk az é osztály, mégis harmadikig mindenhova dének írtak ki. A lendületet mégsem sikerült elvenni, drága Incivel ( Árkiné Göncz Irén a világ legjobb ének tanára és kórusvezetője) karöltve mentünk végig ezen a négy éven, és a szülők is nagyon támogatóak voltak.

Nagyon sokat tanultam a gyerekektől ezalatt az idő alatt magamról, és a tanításról. Azt gondolom, miattuk is lehetek olyan tanító, mint amilyen most vagyok.

Egyszer megkérdeztem tőlük, (videófelvétel van róla), hogy mi volt a legjobb dolog abban a négy évben.

“- Sokat nevettünk!

– Jó, de azért tanultunk is, nem?

– Ja de, azt is, de olyan jókat nevettünk!”

Igen, Sára nénin főleg, aki mindig beleakadt valamibe, vagy elbotlott, vagy leejtette, de főleg elfelejtette. Ez mondjuk nem sokat változott. 🙂

A velük átélt élményeket adhattam át a következő osztályomnak, akik szintén egy fantasztikus banda lettek, róluk majd később mesélek még. Ők is nagyon fontosak nekem, csak máshogy, hiszen annyira mások. Most pedig itt van az újabb elsős osztályom, és érzem, ahogy minden mindennel összekapcsolódik. Ezért is szeretek annyira tanítani.

Hát így.

Ingyen letölthető naptárak 2017-re

Ezzel a naptárkérdéssel én mindig el vagyok késve. Sosem veszek falinaptárt, pedig nagyon jó dolog lehet, ha az ember rápillant és legalább a következő hetét látja egyben. Nekem sajnos a telefonos naptár nem vált be, nem figyelem rendesen, az emlékeztetőktől hülyét kapok. Általában kikapcsolom őket, aminek ugye nincs sok értelme. Ebben az évben beruháztam egy szuper filofaxra és sokkal jobban be tudom osztani az időmet. Márpedig be kell, mert tanítani, alkotni, marketingelni, vásárolni, élni csak így tudok. Nekem annyi felé van az agyam folyton, hogy muszáj. (Drága anyuka barátnőim! Tudom, hogy ez kismiska az anyasághoz képest, de én még csak itt tartok. Csók <3 )

Szóval arra gondoltam csinálok magamnak egy falinaptárt, de jobbat találtam. Rengeteget böngészek a Pinteresten és ott leltem rá ezekre a nyomtatható naptárokra. Van amihez fel kell iratkozni az alkotó hírlevelére, de néhány így is letölthető pdf-ben, amit rögtön ki is lehet nyomtatni.

A képekre kattintva átkerültök az oldalra, ahol le tudjátok tölteni őket. (Download, Download free printables stb. )

Virágos, növényes

Free-Printable-Watercolor-Desk-Calendar-MyFabulessLife.com_

Fotókhoz

Free-Printable-Photo-Calendar-Template-MyFabulessLife.com_

Cuki mintás

feature_monthly_calendar

Elvont

Calendar_2017_Sara_Woodrow_02

Vintage

vintage

Színezős

Free-printable-2017-calendar-621x1300

Mini

MiniCal-FB-768x576

Természet

term

 

Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod másokkal is. Szép napot!

Sári

A blog facebook oldalához  itt  tudsz csatlakozni.

 

 

 

Kalimpával kalimpálunk (könyvajánló)

Pedagógusként folyamatosan keresem azokat az újdonságokat, amikkel szinessé tehetem az óráimat, élvezetessé a gyerekek napját. Karácsony előtt találtam rá erre a könyvre egy ismerősömön keresztül. A kiadó oldalán elolvastam az ajánlást és rögtön tudtam, hogy mindenképpen ki kell próbálnom az osztályommal. Meg is vettem, sőt az író, Stiglincz Milán még dedikálta is az 1.a-nak.

15967118_599371573581899_2079790800_o

 Sokat olvasok a gyerekeknek. Szinte minden nap előveszem a mesekönyvet, és ha van időnk rajzolunk is hozzá. Szeretik, igénylik a meseolvasást, így biztos voltam benne, hogy nem lőhetek mellé, ha egy új mesét hozok az életünkbe.

Már amikor itthon olvastam a könyvet, nagyon tetszett, hogy minden fejezet végén mozgásos feladatok nagyon részletes leírását találjuk. Komplett óravázlatokat lehet felépíteni a könyv egyes fejezetei alapján. Ha ez nem lenne elég, a történet nagyon kedves, izgalmas és humoros.

FullSizeRender (5)

 

 

Az én osztályom imádja Kalimpa történeteit. Minden nap olvasnom kell belőle, és a fejezetekhez rajzot is készítenek. Ez bekerül majd egy füzetbe, ahova most már, hogy tudnak lassan írni és olvasni, szavakat is gyűjtünk a meséből. Tulajdonképpen egy kis olvasónaplót készítünk. A rajzok alapján a történetet is el tudják mesélni, kérdéseket tehetnek fel társaiknak, amivel készségeket, képességeket fejleszthetünk. (rendezés, olvasás, szövegértés, figyelem, emlékezet, stb.)

 

 

A mozgásos feladatok egy részét pedig egy kisebb osztályteremben is meg lehet csinálni. Például így:

Vagy beépíthetjük a mindennapos testnevelés órákba, hiszen Varga Norbert mozgásfejlesztő kitűnő feladatait találjuk a könyvben.

FullSizeRender (6)

 

 

Rajz órán alkothatunk a mesével kapcsolatban. Mi a különböző helyszíneket rajzoltuk egy nagy lapra, miközben a gyerekek folyamatosan a mese szereplőiről, és a vicces jelenetekről csacsogtak.

 

 

Egyszóval ez egy szuper könyv. Ajánlom minden pedagógusnak és szülőnek, aki szeret játszani, és azoknak is, akik kicsit elfelejtették, hogy néha azt is kell :).

A könyv megvásárolható itt: https://www.pagony.hu/kalimpa

Valamint további hasznos információt, cikket olvashattok a könyvvel kapcsolatban itt:

 

https://www.pagony.hu/a-mozgas-a-gyermek-legtermeszetesebb-megnyilvanulasi-formaja

A kellékeket az http://igyteddra.hu/ biztosította

Köszönöm, hogy olvastatok 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Január, Február itt a nyár…

…tartja  a mondás. Én még nem tartom. Egyáltalán nem sikerült még magamhoz térnem a Karácsonyból. Pedig hamarosan félévzárás, és sitty-sutty kinyílik az első hóvirág is.

Szóval kitartás a velem ébredőknek. 🙂 Olvassunk, igyunk finom teákat, vagy bort, esetleg mindkettőt. Töltődjünk.

Hamarosan újra játszunk a facebook oldalon, lesznek új ékszerek, meglepetések, letölthető újdonságok a honlapról. Folyamatosan frissül a weboldal, szóval érdemes figyelni.

Közben pedig tanítok, mert tanítani jóóóóó!

Tartsatok velem ebben az évben 🙂

telikep

kép forrása:http://mycosyretreat.com/cosy-weekend-vibes/

Ember tervez

Lassan itt az év utolsó napja, és még ha nem is vagyok igazán gyakorlatias (de a jövő évi terveim között szerepel 🙂 ), azt mondják a nagyok, meg kell pihenni és végig kell gondolni az elmúlt év történéseit.

Még sosem csináltam ilyesmit. Egyrészt azért nem, mert pedagógusként nem zárom le az évet. Sőt. Majd csak most jön a neheze. Másrészt mindig annyi dolgot sikerül egy évbe sürítenem, hogy már attól elfáradok, ha elkezdek rajta gondolkodni.

A reggeli kávét iszogattam és böngésztem a neten. Valami jó naptárt kerestem a jövő évre, ami nem túl nagy, elfér a táskámban, színes, praktikus. Rátaláltam Panyi Zsuzsi tesztjére:  http://blog.panyizsuzsi.hu/a-3-legjobb-tervezonaptar-tesztje/. Persze rögtön vérszemet kaptam és 2 órán keresztül kis aranyos matricák után kutattam…Végül sikerült kompromisszumot kötni magammal és vásároltam egy nagyon cuki madaras filofaxot. ( Ha megérkezik megmutatom). Idáig (mármint a naptár részig) minden évben eljutok, csak aztán az időbeosztásom csúszik össze teljesen. No, most egészen másképp lesz. Főleg ilyen szép kis bigyóval. 🙂

Miközben neteztem, keresgéltem, szembejött velem ez a honlap: http://yearcompass.com/ . Nincsenek véletlenek. Már egyszer a kezembe nyomták a kinyomtatott verziót is, de akkor valahogy nem tulajdonítottam nagy jelentőséget neki. Most azonban éreztem, hogy ez kell nekem. Kell hozzá némi bátorság és elég sok idő, de ennyit egy évben mindenképpen szánnunk kell magunkra, nem? Ha elolvassátok a honlapot, láthatjátok, hogy ki lehet nyomtatni az évlezáró-évtervezőt. Csatlakozhattok a facebook eseményhez: https://www.facebook.com/events/718361528340764/ , de elkészíthetitek magányosan, vagy barátokkal, családdal közösen. A két utóbbi igazi telefon és internetmentes kikapcsolódás. Vágjatok bele, én mindenképpen megcsinálom!

Na, ki csatlakozik?

#yearcompass

img_2527

 

Karácsonyi készülődés elsősökkel :)

Aki már régóta tanít, tudja, hogy elsősökkel dolgozni egy csodálatos, de néha fárasztó elfoglaltság. Tündéri kis manók, akik egyfolytában beszélnek, minden egyes dologról legalább három másik történet jut eszükbe, lehetőség szerint olyan, amelyik egyáltalán nem kapcsolódik a tananyaghoz, vagy ahhoz, amiről épp beszélek. Ez idővel változik, de negyedik után mindig nehezebb a váltás. Át kell állni egy másik nyelvre. Meg kell találni a kis adóvevőjüket, és egy helyre kell valahogy irányítani. Jelen esetben 16 gyerekét, de 32-vel is csináltam már. Tulajdonképpen egy papagáj vagyok. Mindent legalább 127-szer mondok el egy nap, bár még nem számoltam össze pontosan, és így sem mindig megy át az információ :). Szerencse, hogy elég kitartó vagyok és tudom, hogy év végére már minden rendben lesz. Addig leszek papagáj. Szeretem a papagájokat. Szépek 🙂

Tehát ha mindezzel tisztában vagyunk jöhet a karácsonyi készülődés. Ajándék a szülőknek, vagy iskolai vásár, vagy mindkettő.

Fontos, hogy olyan projektbe fogjunk bele, amit kipróbáltunk otthon, végtelenül egyszerű és mutatós. Na, nekem ezt még sohasem sikerült betartanom. Kreatív ember lévén szeretek olyan dolgokat csinálni a gyerekekkel, ami érdekes, különleges, és egyben bonyolult. Az idei évben karácsonyi csomagolópapírt gondoltam gyártani.  Az eredmény nagyon jó lett szerintem, de amíg elkészült…:)

Krumplinyomdát csináltam, és az ujjukkal is festhettek. Szeretem megadni nekik a maximális alkotói szabadságot, mert elképesztően jó ötleteik vannak. Párban is lehetett dolgozni, szólt a Hangszersimogató karácsonyi lemeze (https://www.youtube.com/watch?v=ETA5B1zZq08 köszi Korzenszky Klári) egyszóval elég felszabadult hangulatban kezdtünk neki a dolognak.

Kb. 8 percig teljes nyugalom volt. Utána két órán keresztül ez 🙂

Drágáim vigyázzatok, a krumplinyomda ne kerüljön a…Hopp semmi gond, majd valahogy kiszedjük a padlószőnyegből…Ki evett kakós csigát a szőnyegen? ( kakaós csiga csoki darabkáit egyenként kiszedegetni) Sára néni ez így jó? Nem tudom szívem, nem látok hátrafelé, de mindjárt megnézem. De jó így? …Fiúk, légyszíves ne hordozzátok a krumplit, mert megint leesik…leesett, nem baj…adok festéket még persze, csak tedd le az ecsetet, mert összekened a társadat…már sikerült, semmi gond mosd le, meleg vízzel lejön…Nyuszikám meleg vízzel, ez még nem jött le teljesen…Sára néni a fiú Wc ajtaja tiszta kék festék…Miközben sikálom: Sára néni ez így jó? Igen csak ne hordozd édeske, mert minden olyan lesz…Sára néni elvette a fenyőfát, pedig az az enyém…Nem, a fenyőfa mindenkié, várd meg míg végez vele, kérlek beszélj szebben a társaddal…Igen, közben adok még festéket…Ne, ne oda tedd, megbeszéltük kétszer is, hogy a tábla alá…Fiúk készen vagytok? Tessék elpakolni…Miért álltok az ablaknál a festékes nyomdával? Focit nézünk! Jó csak az ablak…Nem baj, az ablakról is lejön…Sára néni nem jön le a festék a kezemről…Tudod, meleg vízzel…Sára néni! Képzeld meleg vízzel lejön…:)

Hát így. Összességében szuper volt, pár ősz hajszál pedig nem számít. 🙂

 

 

Szociológiai fitness/ avagy Budapest egy test

Péntek reggel 99-es busz. Ablakok befagyva, látszik a lehelet. Mindig sokan vagyunk, alig lehet felférni. Szokásos reggeli tömeg. Ma nem sietek annyira, mert nincs első órám( könnyű ezeknek a tanároknak, alig dolgoznak). Persze maradhattam volna még otthon, és fél 6-kor sem kellett volna felkelnem, de szerencsére én nagyon összeszedett nő vagyok, tehát pont elfelejtettem, hogy nincs első órám. ( jaj, ez olyan Sáris) Így legalább nincs gyomorgörcs, hogy vajon melyik járat robban le, ami miatt nem érek időben oda az iskolába.

Ha felszállunk  99-es buszra egy fantasztikus tanulmányút veszi kezdetét. Egyrészt azt gondolom, hogy ez a járat valójában a bkv kihelyezett csoportos fitness gépe. Elég csak a Határ út és a Vajda Péter utca között utazni rajta. Valódi vibrációs tréning. Annyira ráz, hogy néha attól félek leesik a fejem. Még nem esett le. Viszont, ha sikerül felvenni a megfelelő poziciót, remek zsírbontó hatása van. (legalábbis remélem) Másrészt ha tovább utazunk, csudás városnézésben lehet részünk. Egyébként a 8. kerületben valóban gyönyörű házak vannak, tényleg érdemes nézelődni. Már ha kilátunk. Mert ha kitartóak vagyunk és úgy döntünk tovább megyünk, egy nagyon érdekes  fizikai kisérletben vehetünk részt. Kiderül (szinte minden alkalommal), hogyan  fér fel háromszor annyi ember erre a buszra, mint amennyit el tudunk képzelni, plusz még 6!!! babakocsi. Ha sikerül életben maradni, a végállomáson valahogy lesodródhatunk a tömeggel.  Mindenképpen ki kell próbálni. Végül is csak 390 forint, vagy havi tizes bérlettel. A hülyének is megéri.

Budapest egy test. (Vasárnapi gyerekek)

.

Így tanulok az 1.a-tól (szeretettel régi tanítványaimnak is :))

Imádom, ahogy a gyerekek gondolkodnak. Elképesztő dolgokat bírnak összekapcsolni, a képzelőerejük határtalan. Sokat tanulok tőlük nap, mint nap. Olyan dolgokat tudnak, amit mi, felnőttek már régen elfelejtettünk. Mint A Mary Poppinsban, amikor az ikrek a felhőkkel is tudnak beszélgetni. Én mindig ilyen csudának látom az elsősöket.

Az én gyerekeim (az osztálykám) szeretnek iskolába járni. Jó, még elsősök, mondhatnánk könnyű nekik. De nem olyan egyszerű ám az ovi után megülni a fenekünkön. Azt mondják novemberre véget ér a beszoktatási időszak…Mi még azért gyakorolunk 🙂

Legtöbbször olvasással kezdjük a napot. Szeretem, ahogy álmos fejjel dőlnek jobbra-balra, hajat csavargatnak, messzire néznek, vagy csillogó szemmel hallgatnak. A mese után néha van idő rajzolni, beszélgetni. Gyönyörűségek születnek. Szóban is, és a rajzban is.

Egyik kedvencemet írom most le :

Az egyik mese kapcsán felmerült a kérdés, mit jelent az a szó, hogy együttérzés. Volt mindenféle válasz, pl. hogy az együttérzés az az, amikor a másik rosszul van és te is rosszul leszel, vagy hogy ugyanúgy nézel ki, mint a másik. Végül sok találgatás és nevetés után elárultam a szó jelentését. A tanórák végeztével ebédhez készülődtünk. Nagy volt a hangzavar, sietni is kellett, egyszóval teljes volt a káosz. Többször elbődültem, hátha, de láttam, hogy reménytelen a küzdelem. Valószínűleg kicsit magamra hagyottnak nézhettem ki, mert Maja odajött hozzám, és olyan tündéri, de nagyon komoly tudományos munkatárs fejjel közölte velem:

-Sára néni, együttérzek veled, pedig nekem nem is barna hajam. 😀

Azt hiszem sikerült elmagyaráznom az együttérzek szó értelmét. 🙂

Jöjjenek a meseképek, ezekből sosem elég.